Friday, January 30, 2009

IELTS... (Bukan cerita psl Mr.Lokman)

Pada suatu Jumaat malam di Sydney, aku dgn zarul baru balik dari Malaysia hall. Utk balik ke umah, ktorg kena transit bas kat city dulu. So, kat city.. tetibe si zarul ni nak minum kopi… So, ktorg pun singgah la kat satu convenient store kt city ni… Cashier kedai tu pada anggapan aku org pakistan camtu la kot..... Sambil2 cashier tu buat kopi, terjadilah perbualan berikut:-

Cashier: How is ur night?
Zarul: Oh… Good...Ok
Cashier: Everyone is happy during Friday night, right?

Diam seketika... Cashier tu memandang2 ktorg....

Cashier: Are u guys muslim?
Zarul : Yes we are. Are you?
Cashier: Yes, I am….. So, did u guys take IELTS to come here?
Zarul: Yes we did
Cashier: Where did u take it? Here or in ur country?
Zarul: Oh, in our country during preparation course..
Cashier: How much did u score? For each test....
Zarul : (Pastu zarul pun bgtau la markah die satu2)…. N my overall band is 7

Pastu cashier tu tanya aku plak....

Aku: (Dengan bangganya, aku pun bgtau la markah aku satu2).. n my overall band is 7

Aku pun memandang mamat cashier tu, n die buat muka cam die kagum ngan markah ktorg…. So, aku pun budget la akan mendengar die puji betapa bagusnya ktorg. Tapi, mamat tu cakap…….

Cashier: You know what... I think people there have helped you guys!

Ktorg pun diam je... (OMG, bole plak die ckp camtu!) ….. N kluar je kedai tu… aku terus kutuk maki mamat tu dgn zarul. Aku tau la English ktorg bukannya hebat mane. Tapi kirenya cm rude gak la org tu ckp cm tu. Die punye English pun bukan bagus sgt (lupa plak aku tnya mamat tu score die plak)… n mane bole judge English ktorg berdasarkan conversation yg hanya secalit taik je dengan die…

Kesimpulannya: Berhati-hatilah dengan setiap benda yg kita perkatakan, terutamanya kpd org yg kite x kenal sgt, sbb ia boleh memberikan first impression org terhadap kita! N lagi satu jgn la perasan sgt dgn markah kite yg x stinggi mane tu… haha..

1 comment:

  1. hahaha...
    siyes lawak!!!
    agk2 ape si cashier tu buat once dia dgr overall band aku yg cukup2 mkn ni?hahaha~

    ReplyDelete